HOE DE SCHOUDERS TE VERSTERKEN MET 5 GEMAKKELIJKE OEFENINGEN

Het schoudercomplex, bestaande uit het sleutelbeen, schouderblad en opperarmbeen, is een ingewikkeld ontworpen combinatie van vier gewrichten, het glenohumerale gewricht, het acromioclaviculaire gewricht en het sternoclaviculaire gewricht, en een drijvend gewricht, bekend als het scapulothoracale gewricht. De glenohumerale, acromioclaviculaire en sternoclaviculaire gewrichten verbinden de bovenste ledemaat met het axiale skelet in de borst. Door het scapulothoracale gewricht kan de scapula over de contouren van de achterste borstwand glijden

Schouder: beweging en stabiliteit

De vier schoudergewrichten werken samen om normale schoudergordelbewegingen te bereiken. De bewegingen van het schoudercomplex vertegenwoordigen een complexe dynamische relatie tussen spierkrachten, ligamentbeperkingen en botgewrichten. De gewrichtsstructuren van het schoudercomplex, in het bijzonder het glenohumerale gewricht, zijn in de eerste plaats ontworpen voor mobiliteit, waardoor we de hand kunnen verplaatsen en positioneren over een breed scala aan ruimtes, waardoor het grootste bewegingsbereik van elk gewricht in de lichaam.

Bewegingsvrijheid is geëvolueerd ten koste van stabiliteit, en het zijn deze competitieve eisen aan mobiliteit en stabiliteit die het schoudercomplex zeer vatbaar maken voor verschillende disfuncties en instabiliteit.

Bot segmenten

De benige segmenten van het schoudercomplex omvatten het sleutelbeen, schouderblad, opperarmbeen en borstbeen.

Sleutelbee

Het sleutelbeen bevindt zich tussen het borstbeen en het schouderblad en is via het opperarmbeen met het lichaam verbonden.

Schouderblad

De scapula, algemeen bekend als de scapula, is een dun, zeer mobiel, driehoekig bot dat achter de ribbenkast is geplaatst.

De glenoid fossa is het licht concave, ovaalvormige oppervlak dat de kop van de humerus accepteert, die het glenohumerale gewricht vormt.

Opperarmbeen

De opperarmbeen is het grootste bot in de arm en het enige bot in de bovenarm. Het bevindt zich tussen de schouder en het ellebooggewricht. De humerus is het knooppunt voor veel ligamenten en spieren van het schoudercomplex.

Borstbeen

Het borstbeen is een plat bot, gelegen in het midden van de borst, het bestaat uit het manubrium, het lichaam en het xiphoid-proces.

Schouderbewegingen

De belangrijkste bewegingen in het schoudergewricht zijn:

Abductie: zijdelingse opwaartse beweging van de arm naar één kant, weg van het lichaam.

Adductie: neerwaartse beweging van de arm mediaal naar het lichaam vanaf de abductie

Flexie: de beweging van de arm van voren naar boven.

Verlenging: beweging van de arm naar achteren.

Externe rotatie: de beweging van de arm zijdelings om zijn lange as weg van de middellijn.

Interne rotatie: de beweging van de arm mediaal om zijn as naar de middellijn.

Schouder en blessures

We gebruiken onze schouderspieren voor veel van onze dagelijkse activiteiten. Van het tillen van voedsel tot huishoudelijk werk, we hebben de steun van onze schouders nodig om deze taken uit te voeren.

Net als andere gewrichten in het lichaam is de schouder kwetsbaar voor zowel letsel als slijtage. In feite is de schouder gevoeliger voor verwondingen vanwege het unieke vermogen om te bewegen. De schouder heeft veel beweging, maar die grote beweging zorgt ook voor minder stabiliteit. Je kunt met andere woorden je schouder meer bewegen, maar dat zorgt voor een verhoogd risico op blessures.

Er zijn enkele veelvoorkomende schouderproblemen die kunnen optreden. Sommige problemen zijn acuter en andere kunnen langer duren. Onder hen kunnen we vermelden:

Verstuiking en verrekkingen. De schouderspieren en ligamenten kunnen overbelast raken, waardoor er kleine tranen ontstaan. Dit wordt vaak verstuikingen (van de ligamenten) of verrekkingen (van de spieren) genoemd.

Rotator cuff-verwondingen. De rotator cuff is een groep van verschillende schouderspieren. Naarmate we ouder worden, kunnen de rotator cuff-spieren verzwakken en leiden tot een verhoogd risico op letsel. Valblessures en tilblessures komen veel voor in deze spieren.

Zorg goed voor onze schouders

Het is altijd het beste om voor je schouders te zorgen en te voorkomen dat er problemen ontstaan. Dit wordt vaak gedaan door middel van flexibiliteit en schouderoefeningen die een grote hulp kunnen zijn.

Eenvoudig strekken en het versterken van de spieren in en rond de schouder kan schouderblessures helpen voorkomen. Het is echter belangrijk om te begrijpen dat deze langzaam moeten beginnen en verder moeten gaan om de schoudergezondheid te verbeteren.

Als er al een blessure is opgetreden, moet u een medisch personeel raadplegen voor evaluatie. Behandeling vindt vaak plaats met fysiotherapie, wat zeer nuttig kan zijn om u te helpen herstellen van schouderblessures.

Versterking helpt ons de schouder sterk, flexibel, beter gecoördineerd en geconditioneerd te houden om met stress om te gaan. In deze video presenteren we enkele voorbeelden voor een schoudertraining.

More Stories
6 HUIDVERZORGINGSCOMBINATIES DIE NIET VERMENGEN