DE MEMBRAAN EN ACHTERPIJN

Rugpijn is ongetwijfeld een van de meest voorkomende problemen in de moderne samenleving. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat de mechanismen aan de basis van de pathologie liggen en daarom blijken de zeer effectieve interventiestrategieën om deze op te lossen tot op heden zeer beperkt.

Een van de weinige echte oorzaken van het optreden van rugpijn, een plaats van primair belang is het misbruik van het middenrif en de slechte kennis van de functies. Het middenrif is, behalve dat het een primaire ademhalingsspier is, waardoor lucht in de longen kan worden gebracht om het lichaam van zuurstof te voorzien, het draagt ​​bij aan het verminderen van de belasting van de tussenwervelschijven en van alle andere structuren waaruit het bestaat (gewrichten, ligamenten en spieren), die deelnemen aan het complexe stabilisatiemechanisme van de wervelkolom.

Diafragma anatomie en functies

Het diafragma is een koepelvormige spier die de borstholte van de buikholte scheidt. Het is de spier die we vanaf de geboorte gebruiken tijdens elke ademhalingshandeling, zowel in rust als onder inspanning, hoewel in het laatste geval de werking wordt ondersteund door die van andere gedefinieerde bijkomende ademhalingsspieren, die tot taak hebben de ribbenkast omhoog te brengen en waardoor de longen zich met meer lucht kunnen vullen. Gelijktijdig met de ademhalingsfunctie ontwikkelt het middenrif een andere belangrijke, gedefinieerde houdingsfunctie.

Bij elke ademhaling trekt het diafragma in feite samen en daalt het in de richting van de buikholte om lucht in de longen te trekken. Tegelijkertijd leidt dit tot een toename van de druk in de buikholte, wat bijdraagt ​​aan de stabilisatie van de wervelkolom.

Middenrif en rugpijn

De houdingsfunctie van het middenrif is erg belangrijk, zowel bij de behandeling als bij het voorkomen van lage rugpijn, omdat het de belasting vermindert die zowel op de wervels als op de tussenwervelschijven werkt. Veel studies hebben aangetoond dat mensen met rugpijn allemaal een onvoldoende activering van het diafragma gemeen hebben, met als gevolg een verminderde functionaliteit van de buikspieren.

Het directe gevolg is de herhaalde en aanhoudende activering van de oppervlakkige rugspieren, die gedeeltelijk de wervelkolom stabiliseren, maar tegelijkertijd de mobiliteit van de rug verminderen, waardoor de wervels meer worden samengedrukt en de tussenwervelschijven en daardoor het optreden van pijn.

Spieren, als accessoires voor ademhaling, worden ook primair, wat leidt tot houdingsstoornissen die schouder- en nekpijn veroorzaken, vaak geassocieerd met lastige hoofdpijn.

Correct ademen met behulp van het middenrif, waardoor het bloed van zuurstof wordt voorzien en het voorkomen van problemen aan de rug heeft ook veel andere voordelen: het verbetert de bloedtoevoer naar de onderste ledematen en bevordert de lymfedrainage.

Ten slotte is het middenrif ook van groot belang in het emotionele plan en helpt het om stress- en angsttoestanden te beheersen. De redenen waarom zonder jonge leeftijd de gezonde gewoonte om te ademen met het middenrif verloren gaat, zijn anders: stress, angst, verkeerde houdingen en verkeerde sportactiviteiten, om er maar een paar te noemen.

Functionele osteopathie en diafragma

Een van de eerste mechanismen waarbij functionele osteopathie ingrijpt, is diafragmatische ademhaling.

Door middel van functionele technieken wordt het centrale zenuwstelsel gestimuleerd om de activiteit van de middenrifspier te reactiveren, terwijl met behulp van osteopathische technieken de juiste beweeglijkheid van de ribben en de wervelkolom wordt hersteld om een ​​correcte uitzetting van de ribbenkast mogelijk te maken.

Naast de patiënt wordt hem vanaf de eerste behandeling een reeks oefeningen geleerd die hij in de dagen na de behandeling met volledige autonomie kan uitvoeren om ervoor te zorgen dat het juiste ademhalingsmechanisme een automatisme en een gezonde gewoonte wordt. Op deze manier wordt niet alleen rugpijn genezen, maar wordt vooral het optreden van hernia’s en degeneratie van de wervelkolom voorkomen, naast natuurlijk alle andere bovengenoemde voordelen.

More Stories
HOEVEEL PROTEÏNE IN EEN EI?