MELANOOM VOORKOMEN: HET VERMINDEREN VAN BLOOTSTELLING AAN DE ZON EN SCHADE IS DE SLEUTEL

Er is geen 100 procent effectieve manier om melanoom te voorkomen, maar u kunt veel doen om de kans te verkleinen. De meeste strategieën gericht op het voorkomen van melanoom zijn gericht op het verminderen van blootstelling aan de zon en het voorkomen van zonneschade door zonnebrand.

Mensen die al een hoger risico lopen vanwege factoren die buiten hun macht liggen – ze hebben een bleke huid die gemakkelijk brandt of sproeten of een familiegeschiedenis van melanoom – moeten deze beschermende maatregelen met extra zorg volgen.

Maar zelfs degenen onder ons die een laag risico lijken te hebben, moeten voorzorgsmaatregelen nemen.

Mensen met een kleurtje lopen bijvoorbeeld een veel lager risico dan blanken om melanoom te ontwikkelen – maar als ze deze kanker krijgen, is het dodelijker.

Uit een onderzoek uit juli 2016 in het Journal of the American Academy of Dermatology bleek dat Afro-Amerikaanse patiënten vaker dan blanken de diagnose melanoom kregen in een later stadium en een slechtere prognose hadden.

Zoek schaduw

Ongeveer 95 procent van de gevallen van melanoom wordt veroorzaakt door ultraviolette (UV) blootstelling van de zon of bruiningsapparaten binnenshuis.

Er zijn veel manieren om jezelf buiten te beschermen. De beste algemene strategie is doorgaans het combineren van een aantal verschillende methoden.

Schaduw vinden, vooral tussen de piek-UV-uren van 10.00 uur en 16.00 uur, kan een lange weg gaan, maar dat is niet ver genoeg

U kunt nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid UV-blootstelling krijgen, zelfs als u op een beschutte plek onder een boom zit. UVB-stralen (beschouwd als de meest schadelijke) kunnen de huid indirect bereiken door tegen UV-reflecterende oppervlakken zoals beton te stuiteren.

Paraplu’s blokkeren ook minder UV-stralen dan je zou denken. De hoeveelheid UV onder een strandparasol kan bijvoorbeeld tot 84 procent bedragen van die in zonlicht vanwege stralen die worden gereflecteerd door het zand of water

Bedekken

Op het hoofd ontstaan ​​meer huidkankers dan op andere delen van het lichaam. Gezichten (vooral neuzen) zijn probleemplekken; voor mannen zijn oren een melanoomgevaarlijke zone.

Melanoom van hoofd of nek is twee keer zo dodelijk als melanoom op andere delen van het lichaam.

Het dragen van een hoed is de sleutel. Een met een brede rand rondom die naar beneden wijst, zal UV-stralen het beste blokkeren. De rand moet minimaal 7,5 cm breed zijn om de neus en wangen te verduisteren.

Zonnebrillen zijn ook van cruciaal belang, omdat UV-stralen aandoeningen kunnen veroorzaken die variëren van cataract tot, zelden, oculair (oog) melanoom. Zoek naar stijlen die de oogleden en zoveel mogelijk van de omringende huid bedekken en die een label hebben dat bevestigt dat de bril 90 tot 100 procent van alle UV-straling blokkeert.

Als het op kleding aankomt, hoe meer bedekt je bent, hoe beter

Strak geweven, loszittende en donkere of lichte stoffen zijn bijzonder goed – rode of zwarte kleding is beter dan pastelkleuren of wit. Synthetische of semi-synthetische materialen, zoals polyester en rayon, zijn beter dan gebleekt katoen of crêpe.

Slather op het zonnescherm

Zonnebrandcrème is een essentieel onderdeel van elke zonbeschermingsstrategie

Op zichzelf is het echter niet voldoende: sommige UV-stralen komen nog steeds door.

Zelfs een zonnebrandcrème met een hoge SPF (zonbeschermingsfactor) betekent niet dat je veilig langer buiten in de zon kunt blijven, minder kunt gebruiken of minder vaak opnieuw kunt aanbrengen.

Zoek naar zonnebrandmiddelen met breedspectrumbescherming, wat betekent dat ze zowel UVA- als UVB-stralen blokkeren. De Skin Care Foundation beveelt SPF 15 en hoger aan; de American Cancer Society pleit voor SPF 30 en hoger.

Het SPF-nummer op de fles geeft de mate van bescherming tegen UVB-stralen aan – het soort dat zonnebrand veroorzaakt. Een zonnebrandcrème met SPF 15 filtert 93 procent van de UVB-stralen; een SPF 30, ongeveer 97 procent

Een volwassene heeft ongeveer één ons zonnebrandcrème nodig (ongeveer twee eetlepels of een handpalm) om de armen, benen, nek en gezicht te bedekken. Breng elke twee uur of vaker opnieuw aan als u hebt gezwommen of gezweet.

Zonnebrandcrème moet 30 minuten vóór blootstelling aan UV worden aangebracht om het volledig aan de huid te binden.

Zonnebrandcrème is veilig voor baby’s vanaf 6 maanden. Houd baby’s voor die tijd uit direct zonlicht en bedek ze met hoeden en beschermende kleding.

Laat je niet verbranden

Als u of uw gezin op een dag met een hoge UV-index buiten bent zonder enige bescherming tegen de zon, wacht dan niet langer: ga naar binnen.

Hoewel dit extreem lijkt, kunnen brandende zonnebrand het risico op melanoom aanzienlijk verhogen.

Onderzoekers hebben ontdekt dat zelfs één brandende zonnebrand als kind of adolescent het risico op melanoom verdubbelt.

Het hebben van vijf of meer brandende zonnebrand tussen de leeftijd van 15 en 20 verhoogt het risico op melanoom met 80 procent.

More Stories
Childhood